Innovationsforløb
Opgavebeskrivelse
I inddeles i grupper á 3-4 personer, som I skal arbejde sammen med resten af ugen.
Dag 1
Kendskab til teknologierne:
I dette forløb starter du med at få kendskab til hopspots-teknologierne samt blokprogrammeringssproget til micro:bit’en og Scratch. Her vil der være små indledende hands-on aktiviteter. I samarbejde med læreren vælger I om I vil arbejde med key:connector eller code:kit. Herefter laver I de lektioner I kan nå. Til code:kit anbefales lektionerne:
– Få lys i en brik
– Quiz:bit
– Reaktionsspillet
Til key:connectoren anbefales “Whack a mocody” Prøv at eksperimentere videre I Scratch, når I er færdige med lektionen.
Dag 2
Problemet I skal løse:
I skal lave et spil til elever i folkeskolen, så de får mere bevægelse i deres skoledag. Spillet skal involvere de interaktive brikker, Hopspots.
1: Problem (30 min)
I skal nu finde ud af hvilket problem I vil løse og hvem målgruppen er (hvilket klassetrin retter I jer mod?). Når I har valgt en målgruppe, skal I finde post-it notes frem og skrive så mange problemstillinger ned, som I kan komme på. Feks. Hvordan kan vi får mere bevægelse i dansk? Hvordan kan vi gøre skoledagen sjovere? Hvordan får vi piger og drenge til at lege mere sammen? Osv.
2: Interview (45 min)
Skriv nogle spørgsmål ned, så I kan finde ud af mere om jeres målgruppe. Hvilke fag kan de lide? Hvilke kan gøres sjovere? Hvilke interesser har de? Kender de nogle gode lege eller spil, som man kunne kombinere med Hopspots? Find et par personer fra målgruppen og få svar på jeres spørgsmål. Hvilke problemer har de i løbet af skoledagen, hvor bevægelse kunne være en del af løsningen?
3:Idégenerering og brainstorming (60 min)
Det er her idéerne skal have frit spil og I skal finde på så mange spil som muligt.
I skal nu vælge 2 af jeres post-its (pr person i gruppen) med problemer I kan løse og inspiration fra målgruppen og sætte dem på et stykke papir. Herefter tegner og skriver I de spil-idéer I finder på med udgangspunkt i pot-it notesene. Når I er færdige, kan I søge inspiration andre steder, for at få endnu flere idéer. Prøv at lave nye papirer til brainstorming af idéer til jeres spil. Det kan f.eks. være en brainstorming, hvor I finder på frikvarterlege kombineret med Hopspots. Se hvor mange spilidéer I kan komme på i løbet af en time.
4: Valg af idé (20 min)
Kig på alle jeres idéer og sæt hver et kryds ved jeres tre af de bedste idéer til jeres kommende spil. De tre idéer som får flest krydser taler I om og herefter kan I stemme om hvilket ét af de tre spil der det endelige spil, som I skal arbejde videre på.
5: Bearbejdning af idé (45min)
Nu er det tid til at få konkretiseret/skitseret jeres spil. I skal uddybe hvad reglerne er, hvor mange der kan deltage, hvordan der spilles mv. Afprøv forskellige muligheder og kig på spilhjulet for inspiration til parametre, der kan ændre sig undervejs (Deltagere, regler, point, tidsramme, interaktion, placering mv).
Dette kan gøres gennem dramatisering af spillet, altså inden i koder det, skal I først lege at I spiller det. Man kan også lave et storyboard eller et flowdiagram over spillets gang.
6: Peer feedback (30 min)
Her er det en god idé at vise jeres dramatisering, flowdiagram og storyboard til en anden gruppe, så I kan få noget feedback på jeres idé! Giv feedback til den anden gruppe efter burgermodellen: det virker godt – det kan gøres bedre – det er godt.
7: Tilpasning (15 min)
Herefter skal I tilpasse og lave småjusteringer til jeres spil ud fra feedbacken.
Dag 3
Kodning af idé:
Nu skal der kodes! Brug jeres skitser og flowdiagram til at få et større overblik over, hvor I skal gå i gang med selve koden af spillet. I kan skiftes til at sidde ved computeren og teste spillet af på teknologien. Hvis I bruger key:connector, kan I også have nogen der sidder og tegner, mens andre koder. Hvis nogen mangler noget at lave, kan de starte på præsentationen.
Dag 4
Formiddag: Forberedelse af præsentation (2 timer)
Gruppen skal lave en præsentation, f.eks. i Google Slides, som indeholder:
– Problemet som I løser
– Målgruppen og det I lærte om denne
– Hvordan kunne jeres spil bidrage til at løse problemet?
– Udfyldt spilhjul
– Kort beskrivelse af spillet
– En lille video, der viser spillet (eller en del af det)
– Hvilke overvejelser har I gjort jer under bearbejdningen af jeres spil?
– Lægger jeres spil op til at kunne blive videreudviklet på? hvis ja, hvilke?
Præsentation (2 timer):
Det er nu til til at fremlægge jeres spil-idé. Det er okay, hvis den ikke er 100% færdig, det kan vises og forklares på andre måder!
Perspektivering og evaluering:
(Tilpasses aldersgruppen)
– Hvad gik godt, og hvad var måske svært under kodningen?
– Hvordan gik samarbejdet?
– Er der noget, I vil ændre til en anden gang?
– Hvordan kunne man måske få flere former for bevægelse med?
– Hvad kunne I godt tænke jer at eksperimentere videre med?
Materialer:
Model for spilhjulet:
Klar til næste aktivitet?
Innovationsforløb
Her lærer du, hvordan du får en Hopspots-brik til at lyse vha. kode og code:kit.
Rød og grøn
Lav dit eget spil, hvor man skal fange de grønne lys på brikkerne og undgå de røde.
Reaktionsspillet
Se hvem der reagerer hurtigst og fanger lyset på brikken først.